Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

Кісенко О.О.

КОМПОНЕНТИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНЬОГО СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА

Класичний приватний університет

 

This work is devoted the problem of distinguishing the components of psychological culture for future social workers in the special training

Keywords: psychological culture, the psychological component of culture, the future social worker.

Эта работа посвячена проблеме выделения компонентов психологической культуры будущих социальных работников в процессе специальной подготовки.

Ключевые слова: психологическая культура, компоненты психологической культуры, будущий социальный работник.

Ця робота присвячена проблемі виділення компонентів психологічної культури майбутніх соціальних працівників в процесі фахової підготовки.

Ключові слова: психологічна культура, компоненти психологічної культури, майбутній соціальний працівник.

Сьогодні вища освіта в Україні переживає тяжкий період реформування. В центрі освітього процесу – людина, її духовний розвиток, система загальнолюдських цінностей, культурних орієнтирів, вирішує завдання формування культури особистості через залучення людини до загальної культури і психологічної, зокрема. Таким чином, ситуація розвитку освіти сучасної вищої школи виділяє особливе місце проблемі психологічної культури майбутніх соціальних працівників, її компонентам.

Сьогодні існує чимало досліджень, де розглядаються різні складові психологічної культури, а також робляться спроби визначити ці феномени. У роботах, присвячених вивченню психологічної культури, існує цілий ряд підходів, що розглядають даний феномен з різних кутів. Авторська позиція стосовно поняття психологічної культури майбутнього соціального працівника: психологічна культура майбутнього соціального працівника – це вид загальної культури, особливє утворення особистості, яке забезпечує успішну роботу майбутніх соціальних працівників з клієнтами, а саме, дозволяє майбутньому фахівцеві розуміти їх внутрішній світ, ефективно вирішувати життєві та професійні проблеми, психологічно адаптуватися та самовизначатися у соціумі [2].

Що ж стосується виділення компонентів психологічної культури майбутнього цоціального працівника, та треба звернутись до праць відомих дослідників означеної проблеми.

Так, в роботі А.С. Зубра виділено такі компоненти психологічної культури, як психічні процеси, стани, властивості, сенситівность, емпатія, рефлексія [1].

Всі елементи культури особистості існують у взаємозв'язку і єдності, так вважає Н.Б. Крилова. Зокрема, вона виділяє наступні елементи культури особистості майбутнього фахівця: етична культура, культура спілкування, естетична, психологічна і так далі, які, на її думку, в діяльності завжди виявляються цілісно і на практиці їх зв'язок стає нерозривним [5].

В структурі психологічної культури Л.С. Колмогорова виділяє наступні елементи: культурні норми, знання, значення, цінності, символи, які в сукупності утворюють основні компоненти: психологічні знання і уміння; психологічну компетентність; ціннісно-смисловий; оцінний для рефлексії; культуротворчий [3].

О.І. Мотков вважає, що «психологічна культура складає комплекс культурно-психологічних прагнень, що активно реалізовуються у відповідних умінях». «Розвинена психологічна культура містить в собі: систематичне самовиховання культурних прагнень і навичок; досить високий рівень звичайного і ділового спілкування; гарну психічну саморегуляцію; творчий підхід до справи; вміння пізнавати і реалістично оцінювати себе та інших» [4, с.39].

В.Г. Риндак, говорячи про компоненти психологічної культури майбутнього соціального працівника, зауважує на здатністі розуміти інших людей; вмінні адекватно емоційно реагувати на психічний вплив інших людей. А російський дослідник В.В. Семікін робить акцент на такі компоненти, як: аффективний; рефлексивно-перцептивний; когнитивний; вольовий; коммуникативний; ціннісно - смисловий; підсистема досвіду соціальної взаємодії [7].

М.М. Обозов в поняття «психологічна культура» включає три компоненти: розуміння і знання себе й інших людей; адекватну самооцінку і оцінку інших людей; саморегулювання особистісних станів і властивостей, саморегуляція діяльності, регулювання стосунків з іншими людьми [5]. На наш погляд, це визначення дає змогу побачити важливі компоненти психологічної культури, але не вичерпує повного об'єму поняття, зокрема, не включає ціннісно-смисловий та культурознавчий компоненти культури.

Висновки. Доходимо висноку, що в даний час відсутні роботи, в яких компоненти психологічної культури майбутнього соціального працівника  розглядлися б як цілісне утворення. Спираючись на вищевикладені підходи, можна виділити наступні компоненти психологічної культури: адекватна самооцінка та оцінка інших людей; саморегулювання особистісних станів та якостей; саморегулювання діяльності, регулювання відносин з іншими людьми; вміння адекватно емоційно реагувати на психічний вплив інших людей; переконання; переживання; уявлення про самого себе (рефлексія); педагогічний вплив; психологічна грамотність; психологічна компетентність; цінностно-смисловий компонент; культуротворчість; психичні процеси; психичні стани; психические якості; сенситивність; емпатія; систематичне самовиховання культурних прагнень та навичок; достатньо  високий рівень звичайного та ділового спілкуваня; добра психологічна саморегуляція; творчий підхід до справи; вміння пізнати себе.

 

Література:

1. Зубра А.С. Педагогические основы формирования культуры личности студентов высшей школы: автореф. дис. доктора пед. наук / Зубра Александр Сергеевич. - Минск, 1996. - 35 с.

2. Кісенко О.О. Структура і зміст поняття «психологічна культура майбутнього соціального працівника». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб.наук.пр./редкол. Т.І. Сущенко (голов.ред) та ін. –  Запоріжжя, 2011. – Вип. 14(67). – С. 158-164.

3. Колмогорова Л.С. Возрастные возможности и особенности становления психологической культуры учащихся: автореф. дис. д-ра психол. наук: 19.00.07 / Колмогорова Людмила Степановна - М., 2001.- 471 с.

4. Мотков О.И.  Психология самопознания личности: Практическое пособие /  О. И. Мотков. - М.: Педагогика, 1993. - 96 с.

5. Обозов Н.Н. Психологическая компетентность отношений / Н. И. Обозов. – СПб.: Школа практического психолога, 1995. - 33 с.

6.  Орлов А.Б. Психология личности и сущности человека : Парадигмы, проекции, практики: Учеб. пособие для студ. психол. фак. вузов. - М.: Академия, 2002. - 272с.

7. Семикин В.В. Психологическая культура в педагогическом взаимодействии: автореф. дис. д-ра психол. наук: 19.00.07 / Семикин Виктор Васильевич. - Санкт-Петербург, 2004. - 379 с.

 
Секции-декабрь 2011
КОНФЕРЕНЦИЯ:
  • "Современные проблемы и пути их решения в науке, транспорте, производстве и образовании'2011"
  • Дата: Октябрь 2011 года
  • Проведение: www.sworld.com.ua
  • Рабочие языки: Украинский, Русский, Английский.
  • Председатель: Доктор технических наук, проф.Шибаев А.Г.
  • Тех.менеджмент: к.т.н. Куприенко С.В., Федорова А.Д.

ОПУБЛИКОВАНО В:
  • Сборник научных трудов SWorld по материалам международной научно-практической конференции.