Рейтинг пользователей: / 2
ХудшийЛучший 

Маліновська С.І., Кітач О.І.

ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ РОЗДІЛУ «ТЕОРІЯ МЕХАНІЗМІВ І МАШИН ТА ДЕТАЛІ МАШИН» ДИСЦИПЛІНИ «ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА»ДЛЯ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ЗБАГАЧЕННЯ КОРИСНИХ КОПАЛИН»

Криворізький Національний університет, ККХТ НМетАУ

 

Розглянуто питання викладання розділу «Теорія механізмів і машин та деталі машин» дисципліни «Технічна механіка» для спеціальності «Збагачення корисних копалин» і шляхи вдосконалення засвоєння теоретичного матеріалу та виконання розрахунково-графічних робіт.

The questions of teaching the «theory of mechanisms and machines and machine parts» discipline «Technical manual» for the specialty «Enrichment of minerals» and ways to improve the theoretical material and to make calculations and graphic works.

Ключові слова: навчання, механіка, лекції, завдання, контроль знань.

Key words: learning, manual, lectures, task control knowledge.

Забезпечення високого рівня вищої інженерно-технічної освіти є одним з основних напрямів розвитку університетської технічної освіти. Рішення цих складних проблем може надати можливість більшості українських технічних університетів готувати справжнього представника технічної інтелігенції. Майбутнє вищої інженерної освіти обов’язково повинне враховувати нові відносини інженерної діяльності з навколишнім середовищем, суспільством, людиною.

Серед основних загально-інженерних дисциплін, які вивчаються студентами спеціальності «Збагачення корисних копалин» є розділ «Теорія механізмів і машин та деталі машин» дисципліни «Технічна механіка» .При вивченні цього розділу студент стикається з питаннями кінематики і динаміки механізмів, тертя в кінематичних парах, руху механізмів під дією заданих сил. Розглядаються питання надійності роботи механізмів, різні види і розрахунки з’єднань, передач та інших елементів деталей машин.

Орієнтація на професійну діяльність припускає профілювання загальноосвітніх дисциплін; використання різних видів навчальної роботи (лекцій, практичних та лабораторних занять, домашніх розрахунково-графічних завдань, курсового проектування) для зміцнення зв’язку з виробництвом та наукою. Разом з цим така орієнтація припускає одночасно і орієнтацію та формування високої культури і інтелігентності випускників вищої школи.

Найбільш перспективним шляхом досконалості підготовки  спеціалістів є упровадження активних засобів навчання при одночасному максимальному наближенню навчального процесу до виробництва.

Підвищення якості читання розділу «ТММ та ДМ» для спеціальності «Збагачення корисних копалин» шляхом спеціалізації викладення  вузлових проблем дістає практичне підтвердження на кафедрі «Теоретична та прикладна механіка» Криворізького Національного університету.

Під час читання лекції постійно надаються приклади вузлів, машин та агрегатів, на практичних заняттях розраховують задачі, виконують лабораторні роботи, які максимально наближені до виробничих питань; виконання домашніх завдань відповідає виробничому циклу.

Для закріплення теоретичної частини курсу студенти виконують два розрахунково-графічних завдання: «Кінематичний аналіз плоских механізмів» та «Розрахунок зубчатої передачі». При виконанні першої задачі звертається увага на такі питання: структурна класифікація механізмів по Ассуру-Артоболевському; визначення положень ланок і траєкторій точок ланок механізму; кінематичне дослідження механізму методом планів швидкостей та прискорень. При виконанні другої задачі проводиться розрахунок однієї з передач (циліндричної, конічної або черв’ячної) на контактну витривалість та на витривалість за напругами згину. Після чого виконуються робочі креслення шестерні та колеса. На кафедрі видано методичні вказівки для виконання завдань з курсу «ТММ та ДМ» для студентів даної спеціальності. В них представлені короткий теоретичний матеріал, необхідні таблиці для розрахунків, приклади виконання завдань та графічний матеріал. За допомогою цих вказівок студент має можливість самостійно розібратись з виконанням того чи іншого завдання з курсу.

Сучасні методи навчання передбачають керування процесом засвоєння матеріалу, що вивчається, а також активізацію самостійної навчальної роботи студентів. Розв’язання обох завдань можливе тільки за умови систематичного контролю самостійної навчальної роботи студентів та її результатів.

Адже керування процесом засвоєння знань потрібен зворотній зв’язок між викладачем і студентами, а інтенсифікація самостійної роботи студентів в умовах підготовки спеціалістів вимагає масового контролю їхньої діяльності. Все це спричинилося до пошуків ефективних методів контролю результатів навчально-виховного процесу.

На кафедрі ТПМ КНУ застосовуються такі методи контролю: контроль залишкових знань з попередніх дисциплін; проведення індивідуального опитування студентів, проведення контрольних робіт та колоквіумів.

Використання різних методів контролю дає можливість об’єктивно оцінювати знання студентів, виявляти і глибоко аналізувати пропуски у знаннях студентів і, в разі потреби, давати індивідуальні або групові консультації з цих питань.

Різні методи контролю сприяють міцному і вірному засвоєнню знань, формують у студента свідоме і критичне ставлення до особистих досягнень, стимулює його зацікавленість у регулярній і повсякденній роботі над дисципліною.

 

Література

1. Маліновська С.І. Особливості вивчення курсу «Теорія механізмів і машин та деталі машин» в кредитно-модульній системі//Теорія і методика навчання фундаментальних дисциплін у вищий школі.-Збірник наукових праць. Випуск V. Кривий Ріг. Видавничий центр НМетАУ.2008, с. 279-281.

 
Секции-декабрь 2011
КОНФЕРЕНЦИЯ:
  • "Современные проблемы и пути их решения в науке, транспорте, производстве и образовании'2011"
  • Дата: Октябрь 2011 года
  • Проведение: www.sworld.com.ua
  • Рабочие языки: Украинский, Русский, Английский.
  • Председатель: Доктор технических наук, проф.Шибаев А.Г.
  • Тех.менеджмент: к.т.н. Куприенко С.В., Федорова А.Д.

ОПУБЛИКОВАНО В:
  • Сборник научных трудов SWorld по материалам международной научно-практической конференции.