Рейтинг пользователей: / 2
ХудшийЛучший 

Захаріна Є.А., Сущенко Л.П.

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Класичний приватній університет, Національний педагогічний університет ім. Н.П. Драгоманова

 

We consider features competence approach to training in physical education and sport. The analysis of publications of Russian and Ukrainian scientists on the varieties of competence approach in higher education are presented in the article. We prove the relevance and appropriateness of the chosen research problem.

Keywords: competence approach, training, future teachers of physical culture.

В роботі розглядаються особливості компетентнісного підходу для підготовки фахівців в галузі фізичного виховання і спорту. Наведено аналіз публікацій російських та українських вчених про різновиди реалізації компетентнісного підходу в вищих навчальних закладах. Доведено актуальність і доцільність обраної проблеми дослідження.

Ключові слова: компетентнісний підхід; професійна підготовка; майбутні учителі фізичної культури.

Постановка проблеми. Теперішнє суспільство вимагає від системи вищої педагогічної освіти професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури, що володіють фундаментальними знаннями, вміннями та навичками, здатних творчо підходити до вирішення неординарний питань, бути конкурентоспроможними на ринку праці, морально і фізично здорових. В останні роки стан здоров'я молоді викликає занепокоєння у фахівців-медиків. Здоровий спосіб життя, який пропагується серед населення, не став обов'язковим компонентом життєдіяльності людей, так як здоров'я окремої людини поки що традиційно розглядається як його особиста проблема, а не як складова загального здоров'я нації; мотивація здорового способу життя не стала потребою особистості. Компетентнісний підхід у системі вищої освіті є предметом наукових досліджень таких вчених, як: Г. Гаврищак, Н. Дворнікової, І. Родигіна, К. Савченко, С. Сисоєвої, О. Ситник, Г. Терещук та ін.

Виклад основного матеріалу. Першочергову роль в компетентнісному підході відіграє не інформованість учня, а вміння вирішувати проблеми, що виникають в пізнанні навколишніх явищ та поступова переорієнтація з засвоювання знань на формування відповідних навичок і створення умов для оволодіння комплексом компетенцій.

Науковці у визначенні поняття “компетентнісний підхід” виокремлюють певні відмінності. Поняття “компетентнісний підхід” визначають: як сукупність загальних принципів визначення цілей освіти, відбору змісту освіти, організації освітнього процесу та оцінки освітніх результатів (О.Е. Лебедєв) [4]; як “спрямованість освітнього процесу на формування та розвиток ключових (базових, основних) і предметних компетентностей особистості” (В. Химинець).

На думку О.А. Дубасенюка, О.В. Вознюка компетентнісний підхід, відображає інтегральний прояв професіоналізму, в якому поєднуються елементи професійної і загальної культури, досвіду педагогічної діяльності та педагогічної творчості, що конкретизується у певній системі знань, умінь, готовності до професійного вирішення педагогічних завдань та проблем [1].

Компетентнісний підхід до освіти, зауважує М.В. Нагач, “стає останнім часом все більш поширеним і претендує на роль концептуальної основи освітньої політики, здійснюваної як державами, так і впливовими міжнародними організаціями, підсилює практичну орієнтацію освіти, підкреслює значення досвіду, вмінь та навичок, що спираються на наукові знання” [5].

Як зазначає, О.П. Савченко, “визначальним фактором у реалізації компетентнісного підходу є зорієнтованість на розвиток системного комплексу умінь, смислових орієнтацій, адаптаційних можливостей, досвіду і способів трансформаційної діяльності з отриманням конкретного продукту”.

На думку Н.В. Нагорної “компетентнісний підхід ставить на перше місце не поінформованість студента, а вміння розв’язувати проблеми, що виникають у пізнавальній, технологічній і психічній діяльності, у сферах етичних, соціальних, правових, професійних, особистих взаємовідносин. З огляду на це, зазначений підхід передбачає такий вид змісту освіти, який не зводиться до знаннєво-орієнтованого компонента, а передбачає цілісний досвід вирішення життєвих проблем, виконання ключових функцій, соціальних ролей, компетенцій” [6].

За висновком Л.А. Єлагіної, компетентнісний підхід передбачає пріоритетну орієнтацію на цілі - вектори освіти: здатність до навчання, самовизначення (самодетермінації), самоактуалізація, соціалізація та розвиток індивідуальності [2]. Автор стверджує, що в якості мети при реалізації компетентнісного підходу у професійній освіті, в такому випадку, виступає формування компетентного фахівця, який володіє культурою професійної діяльності [2]. Л.А. Єлагіна зазначає, що компетентний підхід дозволяє здійснити відбір змісту професійної освіти відповідно до потреб особистості, що розвивається і одночасно орієнтує його на інноваційний досвід успішної професійної діяльності в конкретній галузі [2]. Автор стверджує, що методологічною підставою реалізації компетентнісного підходу у професійній освіті вступають принципи: варіативності освіти; центрації освіти на розвиток і саморозвитку особистості; поєднання автономності з колективними та груповими формами освіти; нестійкої динамічної рівноваги освітнього процесу як джерела розвитку взаємозв'язку особистості, освіти та професії [2].  

Л.Г. Іванова вказує, що “компетентнісний підхід передбачає чітку орієнтацію на майбутнє, яка проявляється у можливості побудови своєї освіти з урахуванням успішності в особистому та професійної діяльності” [3]. Автор вважає, що “компетентнісний підхід вимагає застосування активних форм навчання, використання сучасних технологій, тому знання неможливо дати на десять років вперед, треба вчити вчитися і перенавчатися та головним критерієм навченості вважати готовність до самостійної діяльності на наступному етапі (або в навчанні, або в житті)” [3].  

Висновки. Головна мета професійної освіти в галузі фізичної культури полягає в підготовці висококваліфікованих майбутніх учителів фізичної культури на основі компетенстнісного підходу та здатності студентів забезпечувати якісний педагогічний супровід усього різноманіття позакласної та позашкільної оздоровчо-виховної роботи в різних освітніх установах та інших організаційних структурах фізичної культури і спорту.

 

Література

  1. Дубасенюк О.А. Концептуальні пі-дходи до професійно-педагогічної підготовки сучасного педагога. / О.А. Дубасенюк, О.В. Вознюк. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Ф ранка, 2011. –  114 с.
  2. Елагина Л. В. Формирование культуры профессиональной деятельности будущего специалиста на основе компетентностного подхода (методология, теория, практика) [текст]: автореф.. дис. на соис. учёной степени доктора педаг. наук : 13.00.08 [спец. Теория и методика профессионального образования] / Л. В. Елагина. – Челябинск, – 2008. – 55 с.
  3. Іванова Л. І. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів : автореф. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук спец. : 13.00.04 “Теорія та методика професійної освіти” / Л.І. Іванова. – Київ, 2006. – 24 с.
  4. Лебедев О.Е. Компетентностный подход в образовании // Школьные технологи / О.Е. Лебедев – 2004. – № 5. – С.3-11.
  5. Нагач М. В. Підготовка майбутніх учителів у школах професійного розвитку в США [текст]: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04 [спец. Теорія і методика професійної освіти] / М. В. Нагач. – К., 2008. – 21 с.
  6. Нагорна Н. В. Формування у студентів понять компетентності й компетенції [текст] // Виховання і культура / Н. В. Нагорна – 2007. – № 1-2 (11-12). – С. 266–268.
 
Секции-декабрь 2011
КОНФЕРЕНЦИЯ:
  • "Современные проблемы и пути их решения в науке, транспорте, производстве и образовании'2011"
  • Дата: Октябрь 2011 года
  • Проведение: www.sworld.com.ua
  • Рабочие языки: Украинский, Русский, Английский.
  • Председатель: Доктор технических наук, проф.Шибаев А.Г.
  • Тех.менеджмент: к.т.н. Куприенко С.В., Федорова А.Д.

ОПУБЛИКОВАНО В:
  • Сборник научных трудов SWorld по материалам международной научно-практической конференции.