Рейтинг пользователей: / 1
ХудшийЛучший 

УДК: 37:371                                                                                

Носова І.О.

Сучасні проблеми адаптації студентів І курсу до навчальної діяльності в умовах вищих навчальних закладів

Сучасна система вищої освіти перебуває у процесі реформування, що спрямовано на підвищення ефективності підготовки фахівців у різних галузях виробництва та сфери обслуговування. Вимоги суспільства полягають у тому, щоби подолати труднощі пов’язані із вступом молоді до ВНЗ [1]. Перехід на сертифікацію знань випускників загальноосвітніх навчальних закладів безумовно позитивно вплинув на підвищення якості освіти учнів та дозволив полегшити процес вступу до вищої школи. [1] Однак аналіз стану адаптації першокурсників до навчання у ВНЗ виявив деякі нові аспекти, що пов’язані з труднощами входження у студентське життя та опанування фаховими знаннями і вміннями майбутньої професії.

Дослідження науковців сучасного стану вирішення проблеми адаптації здійснювалося за такими напрямами: визначення факторів, що впливають на адаптивний процес (А.Д.Андрєєва, Г.А.Балл, Л.Н.Гаценко, Л.А.Ефімова, А.Н.Леонтьєв, В.П.Казміренко, Р.Л.Шевченко та інші); узагальнення практичного досвіду викладачів з проблеми адаптації до нових умов навчальної діяльності (Л.Г.Вяткін, Л.С.Космогорова, Т.А.Леонтьєва, Ж.П.Філіпова, та ін.).

Теоретичний аналіз наукових публікацій з проблем адаптації довів її багатогранність та складність. Так дослідники процесу адаптації до нових умов навчання (Н.О.Багачкіна, С.А.Гапонова, В.П.Казміренко) виділяють такі аспекти:

  • психофізіологічний (пов’язаний з перебудовою динамічних стереотипів);
  • соціально-психологічний, (включає мотивацію особистості );
  • дидактичний (пристосування до нових методів і форм навчання). [3]

Відповідно метою нашого дослідження стало вивчення особливостей процесу адаптації студентів першого курсу до навчання, а саме визначення:

  • труднощів у організації власної навчально-пізнавальної діяльності;
  • допоміжних заходів для забезпечення ефективної навчальної діяльності студентів;
  • труднощів у засвоєнні нової інформації із навчальних дисциплін.

Аналіз критеріїв оцінювання завершеності процесу адаптації студентів до навчання розроблених науковцями дозволив визначити такі основні параметри, що дозволять зробити висновки про пристосування студентів до нових умов навчання:

  • оволодіння новими критеріями оцінок навчально-пізнавальної діяльності;
  • налагодження позитивних стосунків з групою та викладачами;
  • ефективність навчальної діяльності. [2]

Відповідно до зазначеного вище нами було проведено анкетування та спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю студентів І курсу напряму підготовки «Готельно-ресторанна справа» впродовж першого місяця навчання у ВНЗ. За результатами проведеного дослідження було визначено, що за даний період тільки 45% студентів не мають труднощів у організації власної навчально-пізнавальної діяльності.

Найбільше проблем виникло із пристосуванням до розкладу занять (23%), а саме: не стабільність за тижнями; початок та кінець навчання може змінюватися в залежності від дня тижня; час закінчення занять тощо. Також ряд студентів зазначило, що навантаження дуже велике (9%) та викладачі дуже швидко пояснюють під час лекцій (9%).

Аналізуючи наведені дані можні зазначити, що студенти слабо підготовлені до нових режимів навчального процесу та потребують постійної уваги зі сторони кураторів груп і контролю викладачів за веденням зошитів під час проведення лекцій. Також потребує координації робота старости групи із керівними органами факультету, що дозволить швидше доводити до студентів потрібну інформацію.

Проведене спостереження за навчальною діяльністю студентів під час вивчення фахових дисциплін показало, найбільші труднощі виникли під час вивчення точних дисциплін. Так студентів вказали, що мають значні труднощі із засвоєння навчального матеріалу з таких дисциплін як «Харчова хімія» (89%) та «Математика» (50%). Співбесіди зі студентами дозволили визначити причини такого стану – це вимогливість викладачів та низький рівень знань, оскільки вказані навчальні дисципліни не входять до переліку сертифікатів необхідних для вступу на дану спеціальність. Тому потребує вирішення проблема пропедевтичної підготовки студентів до сприймання навчального матеріалу, яку можна реалізувати за рахунок проведення спецкурсу «Введення у спеціальність». До змісту даного курсу необхідно включити основні поняття комплексу дисциплін, що є базовими для отримання фахових знань та вмінь.

Проведене дослідження проблеми адаптації студентів першокурсників до умов навчання у ВНЗ дає підстави для висновків про її недостатню вирішеність. в умовах сучасної системи освіти. Потребує розгляду та наукової розробки методичні підходи до організації педагогічного процесу, що сприяють зниженню напруженості адаптаційних процесів.

 

Література

1.  Вища освіти України – Європейський вимір: стан, проблеми, перспективи // Матеріали до підсумкової колегії МОН. – „Освіта України”, №21-22, 19 березня 2008 р. – С. 19.

2.  Балл Г.А. Понятие адаптации и ее значение для психологии личности / Г.А. Балл // Вопросы психологии. – 1989. – №1. – С.92-100.

3.  Казміренко В.П. Програма дослідження психолого-соціальних чинників адаптації молодої людини до навчання у ВНЗ та майбутньої професії / В.П. Казміренко // Практична психологія та соціальна робота. - 2004. - №6. - С.76-78.

 
Секции-декабрь 2011
КОНФЕРЕНЦИЯ:
  • "Современные проблемы и пути их решения в науке, транспорте, производстве и образовании'2011"
  • Дата: Октябрь 2011 года
  • Проведение: www.sworld.com.ua
  • Рабочие языки: Украинский, Русский, Английский.
  • Председатель: Доктор технических наук, проф.Шибаев А.Г.
  • Тех.менеджмент: к.т.н. Куприенко С.В., Федорова А.Д.

ОПУБЛИКОВАНО В:
  • Сборник научных трудов SWorld по материалам международной научно-практической конференции.