УДК 629.463.65: 629.4.015
Ломотько Д.В., Романович Є.В., Повороженко Є.В.
ДОСЛІДЖЕННЯ НАВАНТАЖЕНЬ КУЗОВІВ ПІВВАГОНІВ В ПРОЦЕСІ ЇХ ОЧИЩЕННЯ ВІБРАЦІЙНИМИ НАКЛАДНИМИ МАШИНАМИ
Українська державна академія залізничного транспорту
В цій роботі представлені результати теоретичних та експериментальних досліджень навантажень, які виникають в елементах кузовів піввагонів в процесі їх очищення від залишків насипних вантажів накладними вібраційними машинами.
Ключові слова: вібрація, піввагон, очищення, розвантаження.
В этой работе представленные результаты теоретических и экспериментальных исследований нагрузок, которые возникают в элементах кузовов полувагонов в процессе их очистки от остатков сыпучих грузов накладными вибрационными машинами.
Ключевые слова: вибрация, полувагон, очистка, разгрузка.
In this work there are the presented results of theoretical and experimental researches of loading which arise up in the elements of baskets of semi-wagons in the process of their cleaning from tailings of friable loads by the vibration machines of vertical action.
Key words: vibration, semi-wagon, cleaning, unloading.
У Філії Українського державного центру транспортного сервісу "Ліски" на Південній залізниці вже більше, ніж півроку використовується накладна вібромашина ВНР-2009, яка була розроблена фахівцями Галузевої науково-дослідної лабораторії механізації вантажно-розвантажувальних робіт (ГНДЛ МВРР) УкрДАЗТ. На базі цієї вібромашини була розроблена її удосконалена версія ВНР-2011, підготовка до серійного виробництва якої завершується на Державному підприємстві "Вінницятрансприлад".
В процесі розробки вібромашин виникло питання щодо збереження піввагонів під час їх обробки цими вібромашинами у порівнянні із навантаженнями, які одержують кузови піввагонів під час їх очищення вібромашиною Урал-ЦНИИ-МПС, яка досі є найпоширенішим засобом для очищення піввагонів від залишків насипних вантажів.
Для попередньої оцінки вібраційних навантажень кузовів піввагонів була створена кінцево-елементна модель системи "Піввагон-Вібромашина", яка містить у собі більш, ніж 77 тис. кінцевих елементів. Результати теоретичних розрахунків показали, що найбільші напруження виникатимуть у шкворневих стійках піввагону.
Для перевірки адекватності розробленої моделі були проведені натурні вимірювання напружень в елементах кузовів піввагонів. Дослідні точки, в яких були встановлені тензодатчики, обиралися згідно [3] і результатів розрахунків, одержаних за допомогою розробленої моделі. У вимірюваннях були задіяні вібромашини Урал-ЦНИИ-МПС і ВНР-2009.
Результати експериментів довели, що запропонована кінцево-елементна модель добре відображає процес вібронавантаження кузова піввагону під час його очищення вібромашиною ВНР-2009. Вібромашина ВНР-2011 виконана по тій самій схемі і має схожі з ВНР-2009 основні параметри, тому можна припустити, що під час її роботи піввагон отримуватиме аналогічні навантаження.
При роботі вібромашини УРАЛ-ЦНИИ-МПС напруження в шкворневих стійках були в 4 рази більші за навантаження від ВНР-2009. До того ж їх амплітуда була така, що систематичне очищення піввагону вібромашиною УРАЛ-ЦНИИ-МПС може призвести до появи тріщин стомленості в указаному елементі. Цей факт можна пояснити віброударним характером роботи вібромашини УРАЛ-ЦНИИ-МПС, який не був врахований в запропонованій кінцево-елементній моделі.
Література:
1 ГОСТ 22235-76 Вагоны грузовые магистральных железных дорог колеи 1520 мм. Общие требования по обеспечению сохранности при производстве погрузочно-разгрузочных и маневровых работ. –М.: ИПК Издательство стандартов, 1999.
2 Изменения и дополнения к межгосударственному стандарту (ГОСТ 22235-76) по сохранности грузовых вагонов /Г.К.Сендеров, А.П.Ступин, С.А.Другаль, Е.А.Поздина //Ж.-д. трансп. Сер. Вагоны и вагонное хозяйство: ЭИ /ЦНИИТЭИ МПС, 1999. -Вып.3. -С.1-32.
3 Методика испытаний вибрационных погрузочно-разгрузочных машин на допустимость воздействия на вагоны парка МПС /С.А.Другаль, Г.Г.Зарахович, А.А.Миронов. -Свердловск: Уральское отделение ВНИИЖТ, 1985.