Аннотация. Статья содержит обобщение хода и результатов исследования с позиций лингвориторического (ЛР) подхода дискурсивных процессов литературно-художественной коммуникации. Последняя трактуется как одна из ведущих суперсфер в мегасфере российского социокультурно-образовательного пространства. Представлена программа комплексного изучения дискурсивных процессов литературно-художественной коммуникации в российском социокультурно-образовательном пространстве на базе ЛР исследовательской платформы. (Выполнено в рамках проекта НИР № 6.3660.2011, МОиН РФ).
Ключевые слова: лингвориторическая (ЛР) парадигма, дискурсивные процессы, социокультурно-образовательное пространство, литературно-художественная коммуникация, проза / поэзия как формы репрезентации речемыслительной деятельности литературной личности; дискурс-практики: фольклорная, авторская литературно-художественная, художественно-идеологическая, метапоэтическая, автометапоэтическая, коллективная; языковая личность реципиента, лингвориторико-герменевтический круг.
Abstract. The article draws on linguistic & rhetorical (LR) approach to give a summary of the progress and results of research into discursive processes of literary belletristic communication. The latter is treated as one of the leading superspheres in the megasphere of Russian sociocultural and educational space. The paper presents a comprehensive study of the discursive processes of literary belletristic communication in the Russian sociocultural and educational space, based on the LR research platform. (Carried out in the framework of Research Project № 6.3660.2011, Ministry of Education and Science of the Russian Federation).
Keywords: linguistic & rhetorical (LR) paradigm, discursive processes, sociocultural and educational space, literary belletristic communication, prose / poetry as forms of literary representation of speech and thinking activity of literary personality; discourse practices: folklore, author's literary belletristic, belletristic ideological, metapoetical, self-metapoetic, collective; recipient’s linguistic personality, linguistic & rhetorical hermeneutic circle.