Черницкая М.Б.
РОЛЬ ПЕДАГОГИКИ В ФОРМИРОВАНИИ ЛИЧНОСТИ XXI ВЕКА
Российская Академия Народного Хозяйства и Государственной Службы при президенте России, г.Дзержинск ул. Студенческая 61-а
Chernitskaya M.B.
THE ROLE OF PEDAGOGICS IN THE EDUCATIONAL UP-BRINGING OF A 21-CENTURY PERSONALITY
The Academy of National Economy and Government Service of Russia,
Dzerzhinsk, Studencheskaya 61-a
В данной статье рассматривается роль современной педагогики и образования в формировании личности на этапе модернизации и реформ системы образования. Актуальность данной проблемы вызвана неоднократными попытками проанализировать, насколько современное образование состоятельно в воспитании гармонично развитой в интеллектуальном, физическом и духовно-социальном отношении личности.
Ключевые слова: человек XXI века, духовно-нравственное и интеллектуальное развитие личности, цели и задачи образования, креативный потенциал, «человеческий капитал», модернизация, развитие, деградация.
In this report we describe the role of the present-day pedagogics and education in the up-bringing of a personality at the stage of innovations and reforms of the educational system. The urgency of the problem is caused by quite a number of attempts to analyze whether the present-day education is likely to fulfil the task to bring up a personality well-educated intellectually, physically, morally and socially.
Key words: the person of the 21 century, moral and intellectual up-bringing, the aims and tasks of education, creative potential, “human resources”, innovations, development, decay.