Mareev V.I., Uvarovsky A.P.
OF MODERN EDUCATION
Аннотация. В статье определены базовые концепты, характеризующие феноменологию метатеории институционализации, а именно: «инновационное качество», «технологии обучения/воспитания», «идеология культуры». В работе представлены разработки, выполненные в Центре проектного менеджмента Южного федерального университета, организующего структуру кластера проектирования, экспериментальной апробации и тиражирования новых образовательных технологий. Определен алгоритм институционального анализа функционирования и трансформации/модернизации институтов, организующих современную систему образования России.
Ключевые слова: концепт «институционализация современного образования»; метатеория институционализации; кластер проектирования, экспериментальной апробации и тиражирования новых образовательных технологий; институциональный анализ.
Abstract. The article covers meta-theories describing phenomenology of institutionalization illustrated by basic concepts, namely: “innovative quality”, “technologies of training/education” and “ideology of culture”. The paper presents findings by Center of Project Management of Southern Federal University that arranges projecting cluster structure, experimental approbation and duplication of new educational technologies. The article also describes the algorithm of institutional analysis for functioning and transformation/modernization of institutes that constitute modern educational system of Russia.
Key words: concept of “institutionalization” in modern education; meta-theory of institutionalization; projecting cluster, experimental approbation and duplication of new educational technologies; institutional analysis.