Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

UDC 130.2 + 378.1

Chinese education and challenges to educational process in conditions of global epidemiological restrictions

 Китайська освіта та виклики навчальному процесові в умовах глобальних епідеміологічних обмежень

Stovpets O.V. / Стовпець О.В.

Abstract. The paper studies the difficulties and the benefits of the situation, in which the Chinese and global scientific-educational system has found itself due to pandemic COVID-19 widespread. This research is accompanied with a brief retrospect of education reform policy in contemporary China. The national Chinese strategy of 'prosperity of the country through the development of science and technology' regarded as a significant framework, in order to bring up a new creative generation with practical abilities. It's concluded that China's modern status as one of the biggest providers of the newest info-communication technologies has become possible only as a result of many reforming measures, which had been aimed at fully developed high-quality education. Presently, that technological and scientific lag, which principally divided China and the West just several decades ago, almost has ceased to exist. Contemporary China is trying to maximize the educational power of telecommunication tools. Apparently, some of these attempts will contribute into Chinese science's growth in the ‘post-pandemic’ life.

Key words: education, technologies, information exchange, pandemic, virtualization, China.

Анотація. У статті досліджуються складнощі та переваги, що виникли в освітніх системах та наукових спільнотах Китаю й інших країн світу через поширення пандемії коронавірусу. Дослідження супроводжується стислою ретроспекцією еволюційного шляху китайської освітньої системи з часів проведення широкої освітньої реформи 1980-х років, коли в КНР доволі чітко було усвідомлено кореляцію між високим рівнем освіти та науково-технологічним прогресом в національній економіці, що є запорукою суспільного процвітання. Робиться висновок, що реалізація зазначених реформ фактично відновила технологічний та наукових паритет Китаю із Заходом, який здавався неможливим всього декілька десятиліть тому. Сучасний Китай не зупиняється на досягнутому, і намагається зробити правильні висновки з сучасної епідеміологічної ситуації стосовно того, як можна максимізувати освітній потенціал телекомунікаційних технологій, широко застосовуючи їх в навчальному процесі та дослідницькій практиці. Ймовірно, якась частина з цих намагань сприятиме подальшому зростанню китайської науки вже у «пост-пандемічному» світі.

Ключові слова: освіта, технології, інформаційний обмін, пандемія, віртуалізація, Китай.

 

ЧИТАТЬ ВЕСЬ ТЕКСТ >>>

 

Добавить отзыв/комментарий к статье (СОВЕТ! Войдите под своим именем и паролем, чтобы Автор мог Вам ответить)


Защитный код
Обновить