Рейтинг пользователей: / 1
ХудшийЛучший 

Ефремова А.Я., Сапегіна І.О., Довженко С.С., Кочеткова Т.М.

ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЙНОЇ СФЕРИ ДО ЗДОРОВОГО ПОСОБУ ЖИТТЯ І ЗАНЯТЬ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ У МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ

Українська державна академія залізничного транспорту, Лесосибірський педагогічний інститут, філія сибірського федерального університету

 

Аннотация. В статье показана важность физического воспитания и здоровья студенческой молодежи на современном этапе. Определены и проанализированы приоритетные мотивы к занятиям физической культурой, отношение к собственному здоровью и потребности в занятиях физической культурой и спортом.

Ключевые слова: состояние здоровья, физическое развитие, физическая подготовленность, физические качества.

Annotation.  In this article is showed the importance of health and physical education of young students nowadays. Priority motive to physical exercises, the attitude to personal health and needs for physical education classes and sports were identified and analyzed.

Keywords:  health, physical development, physical fitness, physical quality of human.

Значне погіршення екологічного стану планети, застосування небезпечних технологій і шкідливих речовин, велике стресове та інформаційне щоденне навантаження, малорухомий спосіб життя та інші фактори ризику призводять до значного погіршення здоров’я та фізичного стану молоді. Збереження та зміцнення здоров’я сучасної молоді, нарощування його резервів, стимулювання захисних сил організму багато в чому визначається рівнем активної рухової діяльності [1,2].

Рухова активність – природна і спеціально організована рухова діяльність людини, що забезпечує його успішний фізичний і психічний розвиток. Вона є невід'ємною частиною способу життя і поведінки студента, залежить від організації фізичного виховання, морфофункціональних особливостей, типа нервової системи, кількості вільного часу, мотивації до занять, доступності спортивних споруд і місць відпочинку студентів.

Питання мотиваційної сфери студентської молоді до занять фізичною культурою і спортом розглядають у своїх працях багато дослідників. Так, наприклад, проблему формування студента вищого навчального закладу в культурно-дозвіллєвій діяльності розглядають у своїх працях вчені Береза Р.П., Гіптерс З.В., особливості фізичної підготовки студентів вищих навчальних закладів у своїх працях розглядають вчені Савчук С.А., Степанюк С.І., Суходара Г.І., Чабан І.П.

Загальнодержавною проблемою та одним із важливих завдань вищих навчальних закладів України є збереження та зміцнення здоров’я, підвищення рівня фізичної підготовленості студентської молоді. Проте, дані статистики свідчать, що здоров'я молоді з кожним роком усе більш погіршується. В зв'язку з цим стає актуальним питання виявлення причин диференціації відношення до свого здоров'я у різних груп студентської молоді. 

Практично весь процес навчання у ВНЗ у студентів спостерігаються високе психоемоційне і розумове навантаження, крім того, слід зазначити, що пристосування до нових умов мешкання і навчання, формування нових міжособистісних стосунків поза родиною теж накладають свій негативний відбиток. Все це веде до значного погіршення здоров'я, внаслідок чого досить часто можна спостерігати виникнення  серйозних медичних і соціально-психологічних проблем, що виникають в тій або іншій формі у студентів.

Формування у студентів вищих навчальних закладів мотивації до занять фізичною культурою і спортом пояснюється насамперед необхідністю залучити молодь зо здорового способу життя,  роз’яснити значення фізичної культури як ефективного засобу хорошого самопочуття, високої розумової і фізичної працездатності, профілактики захворювань тощо.

На сьогоднішній день успішна підготовка висококваліфікованих спеціалістів залізничного транспорту тісним чином пов'язана не тільки з підвищенням фізичної и розумової працездатності, а і зі зміцненням здоров'я студентів.

Аналізуючи сучасні умови соціального, економічного і політичного життя українського суспільства, слід зазначити, що наше суспільство переживає високий рівень нестабільності, саме студентській молоді доводиться найважче адаптуватися до нових, різко змінних умов життя [6].

Фізична культура є одним з чинників, що формують здоровий спосіб життя і студенти готуючись до своєї майбутньої  професійної діяльності імовірно спочатку повинні мати мотивацію на збереження і підтримку здоров'я.

Як відомо, велике значення в формуванні позитивного ставлення до занять фізичною культурою студентів вищих навчальних закладів освіти відіграє мотивація до занять фізичною культурою і спортом.

Мотив – це складне психічне утворення, що починає формуватися під впливом виникаючої у людини потреби.

Необхідно сказати, що мотиви занять фізичною культурою і спортом умовно поділяють на загальні і конкретні, що не виключає їх співіснування. До загальних  відносять бажання займатися фізичною культурою взагалі (а чим займатися конкретно – байдуже). До конкретних  – бажання займатися любимими видами спорту або конкретними фізичними вправами.

Слід відзначити, що одержуючи під час занять  інформацію про необхідність правильного рухового режиму, студенти осмислюють її і, в залежності від якості сприйняття почутого, виконують рух з більшим або меншим ефектом.

Систематичні заняття фізичною культурою та спортом є одним з найважливіших факторів, що сприяє розвитку та укріпленню здоров’я студентської молоді. Саме завдяки фізичній культурі маємо можливість формувати у студентства бережливе ставлення до свого здоров’я і фізичної досконалості, цілісний розвиток фізичних і психічних якостей, творче використання засобів фізичне культури в організації здорового способу життя. Фізичне виховання на сучасному рівні розвитку нашого суспільства повинне відображати нову сходинку в формування позитивного ставлення до занять фізичною культурою, яка сприяє якості цілеспрямованого впливу на конкретну людину згідно її потребам [1,2,3].

Фізична культура в системі освіти має бути націлена, в першу чергу, на зміцнення здоров'я, на формування мотиваційної сфери студентської молоді по використанню засобів фізичної культури в повсякденному житті. Завдяки фізичній активності можливо досягти значного скорочення негативних явищ серед підростаючого покоління, таких як, стрес, гіподинамія, паління, наркоманія і т. п.

Таким чином, залучення молоді до здорового способу життя слід починати з формування у них мотивації здоров'я. Турбота про здоров'я, його зміцненні повинна стати ціннісним мотивом, що формує, регулюючим і контролюючим спосіб життя людини. Впливаючи на мотиви студентської молоді, можна покращити обсяг рухової активності, а це, у свою чергу, буде сприяти підвищенню фізкультурно-спортивної активності студентів у навчальному процесі, покращить їх відвідуваність занять з предмету «Фізичне виховання і спорт» та  буде сприяти поліпшенню показників їх фізичного здоров'я.

 

Література:

  1. Лещенко Г.А. Формування позитивної мотивації школярів до систематичних занять фізичними вправами. – Автореф. Дис.. канд.. пед.. наук. -  Кр. Ріг, 2002. – 20с.
  2. Смакула О.І. Формування ціннісного ставлення майбутніх учителів до фізичної культури. – Автореф. дис. канд.. пед.. наук. К., 2004. – 20 с.
  3. Формування здорового способу життя української молоді: стан, проблеми та перспективи: Щорічна доповіді Президентові України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України про становище молоді в Україні (за підсумками 2002 р.). – К.: Державний ін.-т проблеми сім’ї та молоді, 2003. 
  4. Губа В.П., Морозов О.С., Парфененков В.В. Научно-практические и методические основы физического воспитания учащейся молодежи [Текст]: учеб. Пособие. -  М.: Советский спорт, 2008.
  5. Колиненко Е.А. Повышение уровня физического состояния работников железнодорожного транспорта средствами физической культуры: Автореф. дис. на соискание ученой степени кандидата педагогических наук: спец. 13.00.04. «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки, оздоровительной и адаптивной физической культуры» / Дальневосточная государственная академия физической культуры –  Хабаровск, 2001. – 23с.
  6. Теорія і методика фізичного виховання / Підручник під ред. Т.Ю. Круцевіч. Том 2. – Київ.: «Олімпійська література», 2008. – 367с.
  7. Раевский Р.Т. Физическая культура и профессиональная деятельность / Р.Т. Раевский // Массовая культура и профессия: Тезисы докладов региональной науч.-практ. конф. (Омск, 13-14 июня 1990г.) – Омск, 1990. – С.15-17.

 

 

 

 

 
КОНФЕРЕНЦИЯ:
  • "Современные проблемы и пути их решения в науке, транспорте, производстве и образовании'2011"
  • Дата: Октябрь 2011 года
  • Проведение: www.sworld.com.ua
  • Рабочие языки: Украинский, Русский, Английский.
  • Председатель: Доктор технических наук, проф.Шибаев А.Г.
  • Тех.менеджмент: к.т.н. Куприенко С.В., Федорова А.Д.

ОПУБЛИКОВАНО В:
  • Сборник научных трудов SWorld по материалам международной научно-практической конференции.