Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 
УДК 37
БУДУЩИЙ ФИЛОЛОГ КАК СУБЪЕКТ САМОПРОЕКТИРОВАНИЯ: СОЧИНСКАЯ ЛИНГВОРИТОРИЧЕСКАЯ ШКОЛА
FUTURE PHILOLOGIST AS A SUBJECT OF SELF-PROJECTION: SOCHI LINGUISTIC & RHETORICAL SCHOOL
Кегеян С.Э. / Kegeyan S.E. к.филол.н., доц. / c.philol.s., as.prof.
Сиганова В.В. / Siganova V.V. к.филол.н., доц. / c.philol.s., as.prof.
Сочинский государственный университете, Сочи, ул. Советская 26-а, 354 000
Sochi State University, Sochi, Sovetskaya Street 26-а, 354 000
Аннотация. В концепции Сочинской лингвориторической (ЛР) школы филологическую компетентность профессиональной языковой личности (ЯЛ) обеспечивает в качестве базисной интегральная ЛР компетенция. Ее субкомпетенции: языковая, тестовая, коммуникативная, этнокультурно-речевая (практика речемыслительной деятельности), а также теоретико-лингвистическая и теоретико-риторическая. В совокупности они образуют ЛР культуру филолога, рецептивно-аналитической проекцией которой является интерпретативно-герменевтическая культура. Ее обеспечивают субкомпетенции литературоведческого ряда: читательская, литературно-критическая, литературоведческая. Методическую культуру формируют субкомпетенции в области преподавания языков и литератур.
Ключевые слова: Сочинская лингвориторическая (ЛР) школа, готовность к самопроектированию, филолог как профессиональная языковая личность (ЯЛ), филологическая компетентность, интегральная ЛР компетенция.
Abstract
According to the concept of the Sochi linguistic & rhetorical (L&R) school, the philological competence of a professional linguistic personality (LP) is provided for as the basic integral L&R competence. It includes the following subcompetences: linguistic, testing, communicative, ethnocultural speaking (practice of communicative cognitive activity), as well as theoretical-linguistic and theoretical-rhetorical. Together they form a philologist’s L&R culture with its receptive and analytical projection represented by interpretative hermeneutic culture. It is provided for by subcompetences of the literary range: reading, literary critical, literary. The methodological culture is formed by subcompetences in the field of teaching languages and literatures. The future philologist must assimilate the orientational basis to form a readiness for self-projection as a strong LP of a dialogic, democratic, multicultural type, a teacher-researcher, at the level of the operational activity component of readiness in inseparable connection with its other components.
Key words: Sochi Linguistic & Rhetorical (L&R) school, readiness for self-projection, philologist as a professional linguistic personality (LP), philological competence, integral LR competence.