Шевченко А.М.
ОРГАНІЗАЦІЙНА КУЛЬТУРА ЯК ЧИННИК ОРГАНІЗАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЙ
Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів
Ключові слова: освітні організації; організаційна культура; організаційний розвиток
Актуальність дослідження. У сучасних умовах соціально-економічного розвитку України в зв’язку з реформуванням системи освіти діяльність освітніх організацій вимагає постійного вдосконалення. Одним із важливих чинників організаційного розвитку є формування та вдосконалення організаційної культури загальноосвітніх навчальних закладів інноваційного та традиційного типів розвитку.
Мета дослідження: Виявити взаємозв’язок між рівнем розвитку організаційної культури та організаційним розвитком загальноосвітніх навчальних закладів традиційного та інноваційного типу.
Методика та організація дослідження. Для вивчення особливостей організаційної культури використовувалася методика «Оцінка рівня організаційної культури» І.Д. Ладанова. Методика дає можливість дослідити загальний показник розвитку організаційної культури, в якому визначаються такі рівні: «дуже високий», «високий», «середній», «має тенденцію до деградації».
Для вивчення особливостей організаційного розвитку було використано опитувальник «Як розвивається Ваша організація?» (В. Зигерт, Л. Ланг), модифікація Л.М. Карамушки. Опитувальник дає можливість дослідити два виділених нами показники організаційного розвитку: а) «організаційна зрілість» (зрілість організаційного розвитку); б) «проблемність організаційного розвитку». Кожний із цих показників має три ступені вираженості: «високий», «середній», «низький». Окрім того, на основі двох вищезазначених показників визначаються рівні організаційного розвитку освітніх організацій у цілому, а саме: «конструктивний», «проблемний», «кризовий».
Для статистичної обробки даних використовувалась комп’ютерна програма SPSS (версія 13).
У дослідженні взяли участь педагогічні працівники загальноосвітніх навчальних закладів Київської області традиційного та інноваційного типів розвитку. Усього дослідженням було охоплено 402 педагогічних працівники 8 закладів освіти (4 інноваційних та 4 традиційного типів), з них: 248 працівників інноваційних та 154 працівники традиційних освітніх організацій.
Результати дослідження.
1. На основі отриманих у дослідженні даних виявлено статистично значущий зв’язок (р<0,001) між загальним рівнем розвитку організаційної культури та таким показником організаційного розвитку, як «організаційна зрілість». Сутність даного зв»язку проявляється в тому, що чим вищим є рівень розвитку організаційної культури, тим вищим є рівень «організаційної зрілості» освітньої організації.
2. Дослідження також виявило статистично значущий зв’язок (р<0,001) між загальним рівнем розвитку організаційної культури та таким показником організаційного розвитку, як «проблемність організаційного розвитку». Це проявляється в тому, що по мірі зростання рівня розвитку організаційної культури, знижується «проблемність» в організаційному розвитку» освітньої організації.
3. Також виявлено статистично значущий зв’язок (р<0,001) між загальним рівнем організаційної культури та загальним рівнем організаційного розвитку. Сутність зв»єязку простежується в тому, що чим вищим є рівень розвитку організаційної культури, тим ймовірнішим є наявність «конструктивного» рівня організаційного розвитку та відсутність «проблемного» рівня організаційного розвитку.
4. У процесі дослідження виявлено вплив типу освітньої організації на взаємозв’язок між рівнем розвитку організаційної культури та організаційним розвитком освітніх організацій. Тут простежується кілька закономірностей.
По-перше, відмінність між традиційними та інноваційними освітніми організаціями проявляється в тому, що в освітніх організаціях інноваційного типу взагалі відсутній такий рівень розвитку організаційної культури, який «має тенденцію до деградації», в той час як в освітніх організаціях традиційного типу такий рівень організаційної культури присутній.
По-друге, освітні організації інноваційного типу випереджають освітні організації традиційного типу щодо позитивного впливу рівня розвитку організаційної культури на рівень організаційного розвитку. Це знаходить, зокрема, відображення в наступних показниках. Так, при «дуже високому рівні» розвитку організаційної культури «конструктивний» рівень організаційного розвитку зазначають 60,4% опитаних працівників освітніх організацій традиційного типу і 78,9% опитаних працівників освітніх організацій інноваційного типу. В той же час, простежується протилежна тенденція щодо «проблемного» рівня розвитку: при «дуже високому» рівні організаційної культури на «проблемний» рівень організаційного розвитку вказали 39,0% опитаних працівників освітніх організацій традиційного типу та і практично вдвічі менше (18,9%) опитаних працівників інноваційного типу.
Це свідчить, на наш погляд, про те, що взаємозв’язок між рівнем розвитку організаційної культури та організаційним розвитком освітніх організацій рельєфніше простежується на рівні освітніх організацій інноваційного типу.
Висновки
1. Дослідження виявило статистично значущий зв’язок між рівнем розвитку організаційної культури та організаційним розвитком освітніх організацій.
2. Виявлений зв’язок простежується рельєфніше на матеріалі освітніх організацій інноваційного типу.