Рейтинг пользователей: / 4
ХудшийЛучший 

УДК 336.012.23

Буцька О. Ю.

ДЖЕРЕЛА ФІНАНСУВАННЯ  ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі»

 

The work on the sources of financing higher education and determining the factors influencing them.

Keywords: financing, funding, university.

Эта работа об источниках финансирования ВУЗов и определении факторов, влияющих на них.

Ключевые слова: финансирование, источники финансирования, ВУЗ.

У сучасних умовах господарювання визначення джерел фінансування вищих навчальних закладів (ВНЗ) різних форм власності, оптимізація їх складу і структури є запорукою забезпечення якості освітніх послуг, підтримки конкурентоспроможних  ВНЗ на світовому ринку.

Джерела фінансування ВНЗ залежать від багатьох факторів, зокрема, організаційно-правової форми управління та власності ВНЗ, рівня ВВП, розмірів доходів населення, податкового законодавства, способу формування державного бюджету, обсягів державного замовлення на підготовку фахівців, типу і рівня акредитації ВНЗ, попиту споживачів на ринку освітніх послуг, обсягів прийому студентів – контрактників, спонсорської допомоги, конкурентоспроможності ВНЗ, його керівного складу.

В Україні у 2010 році, за даними Державного комітету статистики, мережа ВНЗ налічувала 861 заклад усіх рівнів акредитації та форм власності, з них  78% - ВНЗ державної та комунальної форми власності і лише 22% - ВНЗ приватної форми власності.

Класифікація ВНЗ в залежності від організаційно-правової форми управління та  власності дозволяє дослідити джерела їх фінансування.

Основним джерелом фінансування діяльності державних ВНЗ є кошти загального фонду бюджету, що спрямовуються на підготовку фахівців у межах державного замовлення та проведення науково-дослідних робіт. Крім того, вони створюють спеціальний фонд, який формується за рахунок коштів, одержаних за підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації фахівців, надання додаткових освітніх послуг за договорами з юридичними й фізичними особами; доходи від здачі в оренду приміщень, обладнання; безоплатні та благодійні внески юридичних і фізичних осіб; надходження за виконання наукових робіт за договорами з підприємствами, установами, організаціями й фізичними особами; інші доходи згідно з чинним законодавством.

Динаміка обсягів фінансування освіти за 2006-2010 рр. за рахунок бюджетних асигнувань свідчить про те, що протягом останніх п’яти років обсяги фінансування освіти з кожним роком зростали (табл. 1).

Таблиця 1

Динаміка обсягів фінансування освіти в Україні за рахунок бюджетних асигнувань за 2006-2010 роки

 (вартість, млн. грн.; темп змін,%)

Показник

2006 рік

2007 рік

2008 рік

2009 рік

2010 рік

Зміни 2010р. до 2006 р.:

абсолютні

відносні

Валовий національний дохід

436411,0

535459,0

717406,0

939356,0

895681,0

+459270,0

+105,2

Видатки бюджету, всього

112976,0

137108,0

174254,0

241490,0

242437,0

+129461,0

+114,6

в тому числі

на освіту:

9933,0

12122,0

15149,0

21554,0

23926,0

+13993,0

+140,8

у % до видатків бюджету

8,8

8,8

8,7

8,9

9,9

+1,1

+12,5

у % до валового національного доходу

2,3

2,3

2,1

2,3

2,7

+0,4

+17,4

з них:

вища освіта

7934,1

9935,7

12827,8

16039,1

17835,5

+9901,4

+124,8

у % до видатків бюджету

7,0

7,2

7,3

6,6

7,4

+0,4

+5,7

у % до видатків на освіту

79,8

81,9

84,6

74,4

74,5

-5,3

-6,6

у % до валового національного доходу

1,8

1,9

1,8

1,7

2,0

+0,2

+11,1

 

Проте  встановлено, що за часів незалежності України у жодному бюджеті не виконувалась ст. 61 п. 2 Закону України «Про освіту», що зобов’язує державу забезпечувати бюджетні асигнування на освіту в розмірі не менше 10% національного доходу.  Для порівняння: обсяг видатків на освіту до ВВП в окремих країнах з ринковою економікою становить від 3,6 до 5,8%, зокрема, в Японії – 3,6, Німеччині – 4,8, США – 5,6, Франції – 5,8, у Бельгії  Фінляндії – 6,3, понад 7; в Ісландії, Норвегії, Швеції.

Серед позитивних моментів фінансування вищої ос­віти в Україні слід відзначити те, що з 2003 р. фактично розблоковано кредитування здобуття молоддю вищої освіти, у 2010 році на кредитування освіти фактично витрачено 8869,5 тис. грн.

Основними джерелами фінансування ВНЗ є кошти державного та місцевих бюджетів, кошти юридичних та фізичних осіб, громадських організацій і фондів, спонсорські  і благочинні внески та пожертвування, плата за додаткові освітні послуги та інші послуги, що надаються ВНЗ. Важливе місце серед джерел фінансування ВНЗ різних форм власності в Україні займає цільове фінансування міжнародних органі­зацій та оплата за навчання іноземних студентів (зараз в Україні вищу освіту здобувають понад 27 тис. студентів із більш ніж 110 країн світу). У рамках програми Європейського союзу ТЕМПУС реалізовано 126 проектів із загальним бюджетом понад 27 млн. євро.

Отже, диверсифікація джерел фінансування ос­віти розширила доступ громадян до освіти, зменшила навантаження на державний бюджет, сприяла забезпеченню освіти додатковими фінансовими, мате­ріальними, людськими ресурсами.

 

Література:

  1. Доповідь Міністра освіти і науки Дмитра Табачника на підсумковій колегії (22.04.2010 р., м. Харків) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ksu.edu.ua
  2. Про вищу освіту [Електронний ресурс]: Закон України від 17.01.2002 року № 2984-ІІІ (зі змінами та доповненнями). – Режим доступу: http: //www.zakon.rada.gov.ua

 

 
Секции-октябрь 2011
КОНФЕРЕНЦИЯ:
  • "Научные исследования и их практическое применение. Современное состояние и пути развития.'2011"
  • Дата: Октябрь 2011 года
  • Проведение: www.sworld.com.ua
  • Рабочие языки: Украинский, Русский, Английский.
  • Председатель: Доктор технических наук, проф.Шибаев А.Г.
  • Тех.менеджмент: к.т.н. Куприенко С.В., Федорова А.Д.

ОПУБЛИКОВАНО В:
  • Сборник научных трудов SWorld по материалам международной научно-практической конференции.